Jak náročné je udržovat multimediální jazykovou učebnu aktuální? Je samotný systém udržitelný? Rozhodně ano, na nejčastější otázky najdete odpovědi v tomto příspěvku.

U nás ve škole na SOŠ Drtinova máme 2 multimediální jazykové učebny SmartClass Robotel, jednu dokonce už od roku 2017. V učebnách jsme nemuseli doposud nic opravovat ani vyměňovat, respektive pouze letos 2 klávesnice. Jedna odešla sama a druhou nám někdo z žáků zničil. Učebny využívají všechny třídy u nás ve škole, takže není skoro nikdy prázdná a je plně využita. Naši učitelé využívají počítače k nejrůznějším aktivitám (mini projekty, práce s digitálními nástroji), ale i samotný systém SmartClass k realizaci rozhovorů apod.

Abychom měli učebnu vždy na začátku školního roku připravenou, necháváme v létě provést od AV MEDIAprofylaxi,  kdy nám zkontrolují správné nastavení. Zároveň si pravidelně necháváme provádět maintenance. Dáme také na to, abychom měli k dispozici aktuální verzi programu, pokud tedy vyjde nová verze softwaru, žádáme vždy o aktualizaci, abychom mohli využívat nejnovější funkcionality (nové typy cvičení, možnost využití AI apod.). 

V začátcích jsme se obávali, zda nás dalších celkem 42 počítačů nezatíží, zda nebudeme řešit příliš mnoho technických problémů, výměnu zařízení apod. Naštěstí vše funguje, jak má. Po instalaci jsme párkrát museli AV MEDIA kontaktovat, protože nám některé věci nefungovaly, mnohdy nám chyběly i zkušenosti. Nyní však vše funguje bez problému a učebna je pro nás téměř bezúdržbová.

systems_udrzitelnost-jazykove-laboratore-smartclass-robotel

Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.

SOŠ Drtinova, Praha & Pedagogická fakulta UK

Středoškolský učitel němčiny, personálního managementu a international 
leadership a metodik v oblasti využití digitálních technologií ve výuce. Lektor AV MEDIA pro odborný rozvoj učitelů. Zároveň působí na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy na katedře Germanistiky, 
kde se věnuje didaktice a multimediálním technologiím ve výuce cizího jazyka. 
Publikuje odborné i praktické články, aktuálně se hodně zabývá formativním hodnocením, 
vrstevnickým učením či využitím AI ve výuce.