arrow down ico

Dnešní škola se bez funkční audiovizuální techniky již neobejde. Ředitelé škol často čelí složité situaci: díky projektům a postupným investicím se podařilo vybavit školu moderní technikou, která však postupně zastarává a některá zařízení odchází, což vždy znamená komplikaci ve výuce a frustraci učitelů. Kompletní obnovu vybavení však školní rozpočet obvykle neumožňuje. Ředitelům nezbývá než hledat řešení, jak s omezenými prostředky rozumně plánovat postupnou obnovu a udržet školu technologicky funkční. Jak ale poznat, kdy je potřeba vybavení vyměnit, opravit nebo upgradovat? Jedním z efektivních nástrojů, jak mít techniku pod kontrolou, je audit AV vybavení.

Příklad z praxe: větší základní škola

V listopadu jsme na jedné jihočeské škole provedli detailní audit AV techniky. Škola, která má přes 600 žáků, disponuje celkem 41 učebnami vybavenými projektory a interaktivními tabulemi (39 učeben se sestavou interaktivní tabule+projektor, 2 učebny pouze s projektorem). Společně s ředitelem školy jsme prošli všechna zařízení a rozdělili je do pěti kategorií podle jejich stavu:

  1. Nový projektor (bez potřeby zásahu): 0 zařízení
  2. Zatím v pořádku, dál sledujeme stav: 15 zařízení
  3. Potřeba výměny lampy: 18 zařízení
  4. Výměna lampy nepomůže, nutná výměna zařízení: 8 zařízení
  5. Nefunkční: 0 zařízení

Doporučení na základě auditu

Na základě zjištění jsme pro školu připravili jasný plán obnovy techniky:

  1. Výměna lampy u 18 projektorů – plánovaná provozní investice v horizontu měsíců či roku.
  2. Náhrada interaktivních tabulí v 8 učebnách – doporučujeme už interaktivní displeje, které zajistí ostrý a jasný obraz bez nastavování projektoru. Ale konkrétně budeme parametry výměny s panem ředitelem řešit až dle rozpočtu a aktuální situace. Tento krok je vhodné realizovat během následujících dvou až tří let.


Tento přehled o stavu techniky umožňuje rozložit náklady na údržbu a obnovu postupně, což minimalizuje jednorázové zatížení školního rozpočtu. Obnova techniky tak může být řízená a systematická, namísto řešení akutních problémů až ve chvíli, kdy něco náhle vypoví službu v nejméně vhodnou dobu. Díky výsledkům auditu má škola navíc jasná fakta a konkrétní data, o která se může ředitel opřít i při jednání se zřizovatelem. To může výrazně usnadnit získání podpory pro plánované investice.

Pro lepší představu o investicích, které mohou školu čekat, uvádíme orientační příklady nákladů na jednotlivé kroky:

  • Výměna lampy projektoru: Cena nové lampy se pohybuje kolem 4 000–8 000 Kč v závislosti na typu projektoru. U školních projektorů bývá toto nákladově nejdostupnější řešení, avšak lampa má omezenou životnost.
  • Kompletní výměna projektoru: Nový ultrakrátký projektor vhodný pro školní prostředí stojí přibližně 40 000 Kč. Tento krok je vhodný tam, kde už výměna lampy není efektivní, projektor přestal splňovat technické požadavky na kvalitu.
  • Přechod na interaktivní zobrazovače: Moderní interaktivní displej představuje vyšší jednorázovou investici, běžně 50 000–100 000 Kč za jedno zařízení. Ale dnes už lze pořídit i SMART displeje v ceně do 40 tisíc! Vejdete se tedy do neinvestičních peněz. Tato technologie nabízí vyšší kvalitu obrazu, jednoduchou obsluhu a větší všestrannost ve výuce. Navíc nevyžaduje výměnu lamp nebo složitou údržbu projekční techniky.

Výhody AV auditu

Audit AV techniky není jen nástrojem pro řešení aktuálních problémů, ale také důležitým základem pro dlouhodobé plánování technologického rozvoje školy. Výsledky auditu mohou školu nasměrovat k vytvoření strategie technologické udržitelnosti. Co to může zahrnovat?

  • Přehled o stavu zařízení: Ředitel školy má jasno, které technologie potřebují zásah a kdy.
  • Pravidelný plán údržby a obnovy: Namísto jednorázových nákladů na urgentní výměny může škola nastavit plán, kdy a kde bude techniku průběžně obměňovat. To umožní vyhnout se „hromadnému zastarávání“ vybavení najednou.
  • Postupný přechod na modernější technologie: Výsledky auditu mohou škole ukázat, kde dává smysl zůstat u projektorů a kde je výhodné přejít na interaktivní zobrazovače. Přechod pak proběhne postupně, podle finančních možností.
  • Podklady pro strukturované získávání financí: Jasně zpracovaná data o stavu techniky mohou škole pomoci při žádostech o dotace nebo při vyjednávání o finanční podpoře se zřizovatelem. Lze rozložit financování z různých zdrojů (provozní prostředky, projekty, zřizovatel…), ve chvíli, kdy se vyskytne vhodná příležitost, rychlá výzva, škola ví, jak využít.
  • Efektivní plánování rozpočtu: Místo náhlých výdajů, které zatíží rozpočet, se škola může lépe připravit na konkrétní drobné investice v příštích letech.

Proč si audit objednat?

Tento zákazník je příkladem školy, se kterou spolupracujeme více než 20 let. Dlouhodobá péče o AV techniku přináší nejen lepší kontrolu nad vybavením a efektivní využití rozpočtu školy, ale především hladkou výuku a spokojenost všech zúčastněných. Pokud přemýšlíte o podobném auditu ve vaší škole, neváhejte nás kontaktovat. Rádi vám projdeme jednotlivé učebny a připravíme plán na míru.