Tradiční kancelář, je v zásadě nástrojem pro spolupráci a individuální práci. V novém světě práce se tento nástroj musí změnit, přepracovat a předefinovat tak, aby sloužil různým potřebám.
Pracovní prostory jsou nezbytné pro budování týmu, navazování vztahů s ostatními kolegy, propojování lidí s posláním a účelem společnosti a další. Stále se učíme a experimentujeme, jak používat nové způsoby práce. Pokud jde o hybridní práci největší výzvou nejen pro zaměstnance, ale i jejich lídry je vědět, KDE, KDY, s KÝM, JAK a PROČ se osobně setkat. Důležité je také CO, co během setkání využijí za digitální nástroje, komunikační platformy a technologie.
Organizace, management a vedoucí týmů musí vytvořit takové pracovní prostory, ve kterých lidé rádi pracují, a nejen těm co jsou v místnosti, ale i těm, kteří se připojují vzdáleně: prostory musí být jiné, lepší, lákavější a navržené pro způsoby, jakým lidé nyní pracují. Zde jsou tři nejvyužívanější pracovní prostory, které vyházejí z práce založené na aktivitách: flexibilní prostory, hybridní prostory a prostory pro náhodná osobní setkání. V tomto příspěvku si představíme FLEXIBILNÍ pracovní prostory.
Určitě si umíte představit tradiční otevřené pracovní prostory, které se vyznačují řadami stolů vedle sebe bez soukromí. Naproti tomu flexibilní pracovní prostory vytvářejí ekosystém rozmanitých typů prostor sloužící pro různé aktivity v momentech, kdy je opravdu lidé potřebují. Lidé mohou aktivně spolupracovat nebo se individuálně soustředit takovými způsoby, které nejlépe vyhovují jejich potřebám a aktuálnímu úkolům.
Flexibilní pracovní prostory se navzájem prolínají s prostory pro individuální práci, pro spolupráci malého týmu, většího týmu nebo pro ad-hoc a nahodilá setkání s kolegy, obchodními partnery nebo zákazníky.
Flexibilní pracovní prostory jsou většinou vybaveny mobilním nábytkem a akustickými panely na kolečkách, které lze podle aktuální potřeby upravit či přesunout, dále důmyslným řešením pro bezdrátovou prezentaci s možností připojení personálního zařízení např. notebooku z jakéhokoli místa. Lidé nejsou omezení fyzickým prostorem a mohou si sednout kdekoli jim to vyhovuje nebo kde se cítí nejlépe a můžou začít prezentovat svůj obsah ostatním kolegům na projekci, LCD zobrazovačích, LED stěnách nebo interaktivních displejích.
Flexibilní pracovní prostory se vyznačují tím, že lidé nejsou standardně přítomni v tradičních časech od 9 do 17 a u svých pevně přidělených pracovních stolů. Pracovní stoly jsou sdílené, a proto je vhodné je doplnit o řešení, které umožní si stůl nejen rezervovat pro patřičný čas, ale získat také informace, kdy budou ostatní kolegové na pracovišti osobně. Tyto informace jsou žádoucí především v momentu, kdy chcete někoho pozvat na osobní setkání v určité části flexibilního pracovního prostoru, kde se právě nacházíte a potřebujete zjistit, zdali je kolega přítomen v budově kanceláře nebo pracuje na dálku.
Doporučujeme u flexibilních prostor vytvořit dva nebo tři pilotní návrhy prostor/místností, které jsou optimalizované pro vaše konkrétní scénáře práce neboli často využívané pracovní interakce. Díky tomu si můžete prakticky ověřit všechny možnosti, jak fyzický prostor využit a současně si vyzkoušet technologie určené pro spolupráci: komunikační platformy, interaktivní aplikace a zobrazovače, videokonference, bezdrátovou prezentaci, jak připojit a nabíjet personální zařízení, jak využít rezervaci místnosti nebo jak díky řídicímu systému automaticky nastavit předdefinované scénáře práce v místnosti. V neposlední řadě získáte zpětnou vazbu od svých lidí, co jim vyhovuje, co jim vyhovuje méně a co jim nevyhovuje vůbec.
Zaujaly vás FLEXIBILNÍ pracovní prostory? Máte zájem navrhnout si pilotní místnost přímo ve vaší kanceláři nebo preferujete si vše předem vyzkoušet prakticky? Neváhejte se na nás obrátit nebo si domluvte inspirativní prohlídku našich prostor, které jsou navržené dle flexibilních potřeb přání našich zaměstnanců.