Vítejte u třicátého vydání Budoucnost práce

V dnešním světě práce mají lidé více možností, jak, kdy a kde pracovat. Jak mohou organizace vyhovět rozmanitým potřebám a motivovat lidi k návratu do kanceláře bez kontroverzních pravidel a nařízení?

Existuje jednoduchá odpověď na nejkomplikovanější otázku poslední doby? Jak navrhnout pracovní prostory, které uspokojí potřeby a přání lidí: jak, kdy a kde pracovat? Jak zajistit, aby lidé chtěli trávit více času v kanceláři společně?

Podle Gallup se hybridní práce stala hlavním a nejoblíbenějším pracovním modelem v mnoha úspěšných organizacích.

Hybridní práce zlepšuje rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem: jedná se o kombinaci tradiční práce s osobní přítomností v kanceláři a práce na dálku. Díky této kombinaci mají zaměstnanci větší flexibilitu v životě. Zaměstnanec se může sám rozhodnout pro práci z domova, protože ví, že bude nejproduktivnější v tiché atmosféře, zatímco další den se rozhodne, že přijde osobně do kanceláře a zúčastní se důležitých schůzek.

Hybridní práce má pozitivní dopad na kreativitu, inovace a nové nápady. Kde jsou lidé nejkreativnější? Někteří z vás řeknou, že doma a někteří v kanceláři. Zaměstnanci, kteří pracují v kanceláři sdílejí lepší nápady. Důvodem je, že nové nápady se často objevují během náhodných, spontánních konverzací. Hodnota nového nápadu souvisí se spoluprací a budováním vztahů na pracovišti. Nové nápady vznikají v kanceláři, ale následně se dobře rozpracovávají a realizují z domova. Zaměstnanci, kteří pracují výhradně z domova produkují méně kvalitní nápady.

Pamatujte, ať už jste v kanceláři tři dny v týdnu, tři dny v měsíci nebo tři dny v roce, lídři by měli navrhnout dny v kanceláři, protože právě tyto dny jsou důležité pro budování nových nápadů, vztahů a firemní kultury.

Pandemie COVID-19 změnila způsob, jakým pracujeme, přičemž mnoho zaměstnanců preferuje práci na dálku před dojížděním do kanceláře. Co by však mohlo přimět zaměstnance vrátit se a jaké obavy řeší ohledně návratu do kanceláře?

Měnící se přístup k práci a pracovnímu prostoru nás vyzývá k porozumění preferencí, potřebám a přáním zaměstnanců, pokud jde o práci z domova versus kanceláře.

Je důležité si uvědomit, že popsaná zjištění, která máme k dispozici nemusí být platná všude. I když jsou popsané příklady dobře prozkoumané a podložené studiemi a praktickými příklady, nemusejí odrážet konkrétní potřeby jednotlivce, skupiny a organizace. 

Vše popsané v tomto článku se může časem zcela změnit.

Práce z domova je lepší pro činnosti vyžadující koncentraci, individuální telefonické rozhovory anebo schůzky na dálku s menším počtem lidí, zatímco práce v kanceláři je lepší pro týmovou spolupráci, neformální ad-hoc setkání a soustředění se.

Kancelář poskytuje lepší pocity z vykonávané práce, možnostmi spojit se osobně s kolegy a naplňování firemní kultury. Domov poskytuje lepší individuální výhody, jako jsou náklady na dojíždění, lepší work-life balance a hluboké soustředění na práci.

Co nejvíce ovlivňuje pracovat z domova nebo kanceláře? 

Především jde o uspořádání pracovního prostoru, způsobu vykonávané práce a zvolených pracovních aktivit neboli scénářů práce. Mezi další patří míra přirozeného osvětlení, akustika, teplota, nábytek, komunikační a prezentační technologie a možnosti vzájemné interakce s kolegy. Míra spokojenosti v těchto oblastech ovlivňuje individuální a skupinový výkon, angažovanost, duševní zdraví, spolupráci, kreativitu, míru soustředění a stresu.

Pochopením těchto vlivů mohou organizace navrhnout pracovní strategie, které reagují na potřeby a přání zaměstnanců a současně je přitahují zpět do kanceláře.

Preference práce z domova nebo kanceláře je určována životními zkušenostmi. Zaměstnanci, kteří pracují z domova méně než rok nebo nemají vyhrazený prostor pro práci z domu preferují práci v kanceláři. Naopak zaměstnanci, kteří v organizaci pracují delší dobu preferují práci z domu.

Zaměstnanci, kteří pracují v malých a středně velkých podnicích chtějí pracovat více v kanceláři. Podobně jsou na tom zaměstnanci, kteří pracují v mezioborových týmech a jejich práce je založena na spolupráci. 

Tato zjištění zdůrazňují důležitost pochopit individuální preference a charakteristiky každého jednotlivce.

Výzvou pro organizace je najít správnou rovnováhu mezi prací z domova a kanceláře, smysluplně využívat pracovní místa a kanceláře, které odpovídají rozmanitým potřebám, podporují produktivitu, spolupráci a celkovou pohodu.